Komplety pościeli polskich producentów

Jak się dobrze wyspać?

0
Jak się dobrze wyspać?

Sen jest ważny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. To czas na odpoczynek, regenerację – zarówno fizyczną, jak i psychiczną. Jednak sen snu nierówny. Ważne, aby trwał on optymalnie długo i we właściwych warunkach. Należy zaznaczyć, że na jakość snu wpływ ma wiele elementów m.in tryb życia, aktywność fizyczna, czy nawet czynności wykonywane przez nas przed pójściem spać. Jak zatem poprawić jakość snu? Ile czasu spać żeby się wyspać? Podpowiadamy!

W czym spać, aby się wyspać?

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, wpływ na jakość snu ma wiele czynników, aby o niego zadbać musimy zapewnić sobie odpowiednie warunki. Tu kluczowe znaczenie ma nasza odzież. Zacznijmy od tego, że im swobodniej, tym lepiej. Na noc trzeba zrzucić sztywny kaftan – niech ciało też ma możliwość odpocząć. Jeśli więc mamy taką możliwość najlepszym rozwiązaniem jest spanie nago w miękkiej pościeli, najlepiej oddychającej – bawełnianej lub aksamitnej. Jeśli nie mieszkamy sami, a inni członkowie rodziny mogą w sposób niezapowiedziany naruszyć naszą przestrzeń sypialnianą, warto wybrać luźne, bawełniane piżamy, najlepiej bez ściągaczy, oddychające, delikatne dla skóry. Istotne jest, żeby dopasować grubość materiału do pory roku i temperatury – piżama to nie przenośna sauna!

Odpowiednia ilość snu - ile spać żeby się wyspać?

Na przestrzeni życia mamy różne zapotrzebowanie na sen. Jest to uzależnione od naszego wieku. Dobrze wiedzieć, jaka ilość snu jest dla nas zalecana, gdyż zarówno brak dostatecznej porcji wypoczynku, jak i jego nadmiar mogą mieć równie zły wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Wraz z wiekiem nasze zapotrzebowanie na sen przedstawia się następująco

  • noworodki powinny przesypiać 14-17 godzin na dobę;
  • niemowlęta – 12-15 godzin;
  • dzieci do 2 lat – 11-14 godzin;
  • przedszkolaki do 5 lat – 10-13 godzin;
  • starsze dzieci 6-13 lat – 9-11 godzin;
  • nastolatki do 17 lat – 8-10 godzin;
  • młodzi dorośli w wieku 18-25 lat – 7-9 godzin;
  • dorośli do 64 lat – 6-9 godzin;
  • seniorzy powyżej 65 lat – 6-8 godzin w ciągu doby.

Z powyższego zestawienia wynika, że im starszy człowiek, tym mniej snu potrzebuje do pełnej regeneracji. Oczywiście na dzienne zapotrzebowanie na sen wpływ mają dodatkowo inne czynniki, jak tempo życia oraz poziom zmęczenia.

Jak się wyspać - skuteczne sposoby na zdrowy sen

Żeby sen spełniał swoje zadanie, nie należy go traktować mechanicznie, lecz podejść do niego jak do pewnego rodzaju rytuału. Do wypoczynku trzeba się odpowiednio przygotować. Przede wszystkim musimy zadbać o odpowiednie warunki. Optymalna temperatura do snu to 19-21 stopni. Pomieszczenie, w którym spędzimy noc, musi być dobrze wywietrzone. Wietrzenie ma za zadanie wymianę powietrza, obniżenie temperatury, ale również pozbywamy się wszystkich zapachów, które mogą nam przeszkodzić w wypoczynku, takich jak na przykład woń jedzenia. Poza tym otaczające nas aromaty również wpływają na jakość snu.

Po wywietrzeniu pomieszczenia warto zapalić świeczki zapachowe, lub kominek do aromaterapii z ulubionym olejkiem. Bodźce odbierane przez nasz zmysł węchu działają kojąco i ułatwiają oczyszczenie umysłu i przygotowanie go do snu.

Łóżko powinno być miejscem przeznaczonym wyłącznie na relaks – jedzenie w łóżku, czy oglądanie telewizji przyzwyczaja nasz mózg do innych aktywności z nim związanych, co za tym idzie, może utrudniać pełny relaks. Wypicie na noc szklanki ciepłej wody wpływa pozytywnie na układ nerwowy i ułatwia zasypianie.

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium