MissiSleepy.pl

Światowy tydzień karmienia piersią

0
Światowy tydzień karmienia piersią

Mleko matki jest niepowtarzalne. To pierwszy pokarm, jakiego spróbuje Twoje dziecko. Ma wyjątkowy skład i dostarcza składników niezbędnych do prawidłowego rozwoju noworodka. Światowa organizacja Zdrowia (WHO - World Health Organization) zaleca wyłączne karmienie piersią do 6. miesiąca życia.1

Podczas światowego tygodnia karmienia piersią przypominamy, dlaczego pokarm matki jest tak szczególny oraz rozwiewamy mity dotyczące laktacji, które są wciąż bezrefleksyjnie przekazywane w naszym społeczeństwie.

Karmienie piersią - dlaczego jest tak ważne?

Po pierwsze dlatego, że Twój pokarm jest najlepszym jedzeniem dla Twojego maluszka. Wpływa pozytywnie na jego rozwój fizyczny i intelektualny. Zapobiega chorobom, wzmacnia odporność i zapewnia prawidłowe wzrastanie.

Co więcej, mleko matki zawiera niezbędne składniki odżywcze:

  • białka;
  • tłuszcze;
  • cukier;
  • minerały;
  • witaminy.

Korzyści z karmienia piersią

Powodów, aby zdecydować się na karmienie piersią, jest wiele. Przede wszystkim jednak buduje ono niepowtarzalną więź między matką a dzieckiem. Jest to intymny czas, podczas którego maluszek czuje się bezpiecznie. Przytulanie oraz bliskość ciała matki (również w trakcie karmienia) wpływa pozytywnie nie tylko na więź macierzyńską, ale również na rozwój fizyczny i psychiczny niemowlaka.

Ponadto karmienie piersią zapobiega wielu chorobom, m.in:

  • sepsie – w przypadku dzieci urodzonych przedwcześnie;
  • zakażeniom dróg oddechowych, układu moczowego i przewodu pokarmowego;
  • zapaleniu ucha środkowego, jelita i opon mózgowo-rdzeniowych.

Oprócz wyżej wymienionych korzyści karmienie piersią przyspiesza spalanie tłuszczy. Tym samym pozwala mamie na szybszy powrót do sylwetki sprzed ciąży.

Jak powinna wyglądać dieta mamy karmiącej?

Chociaż w okresie karmienia nie ma przewidzianej specjalnej diety, powinnaś zwrócić szczególną uwagę na to, co jesz. Laktacja jest dla Twojego organizmu niemałym wysiłkiem. Zadbaj więc o to, aby dostarczyć mu niezbędnych składników odżywczych. Dzięki temu będziesz miała więcej pokarmu i siły na karmienie maluszka.

Jak wzmocnić jakość pokarmu? Dodaj do swojego jadłospisu takie składniki jak:

  • kwasy tłuszczowe omega-3 i omega-6;
  • witaminy z grupy B, C, D, E, K;
  • mangan;
  • magnez;
  • selen;
  • jod.

Co więcej, po porodzie możesz wrócić do niektórych posiłków, jakich unikałaś podczas ciąży. Sery pleśniowe, sushi czy tatar mogą znów wrócić do Twojej codziennej diety. Wyjątkiem jest alkohol. W okresie karmienia piersią lekarze i specjaliści zalecają w 100% odstawić spożywanie napojów procentowych. Zmniejszają one laktację, ponadto alkohol etylowy może zostać przekazany dziecku w postaci mleka i wpłynąć negatywnie na jego rozwój.

Odchudzanie w czasie karmienia piersią

Wiele kobiet po porodzie chce jak najszybciej schudnąć. Nic w tym dziwnego. Chcą one wrócić do formy oraz wagi sprzed ciąży. Czy jednak odchudzanie w czasie karmienia piersią jest zdrowe?

Karmienie piersią kosztuje Twój organizm wiele wysiłku. Z tego powodu wzrasta zapotrzebowanie kaloryczne - o około 500 kcal/dzień. Nie przejmuj się więc, że masz większy apetyt niż zwykle, wynika to ze zwiększonego zapotrzebowania kalorycznego Twojego ciała.

Nie spiesz się z decyzją o redukcji kalorii w swojej diecie - na odchudzanie przyjdzie jeszcze czas. W pierwszym miesiącu skup się na budowaniu więzi z dzieckiem. W okresie karmienia piersią postaraj się każdego dnia spożywać 5 posiłków dziennie, każdy kolejny co 3-4 godziny i pij co najmniej 3 litry wody.

Pamiętaj jednak, że większe zapotrzebowanie kaloryczne nie oznacza, że fast-foody są teraz dozwolone. Wysoko przetworzona żywność nie dostarcza niezbędnych składników odżywczych. Z tego powodu nie da Ci sił do karmienia dziecka.

A co z kawą? Istnieje mit, że podczas karmienia piersią nie należy pić kawy. Uspokajamy - to nie jest prawda. Bez obaw możesz rozpoczynać dzień filiżanką ulubionego napoju. Limit kofeiny w czasie laktacji wynosi ok. 300 mg dziennie.2 Kawa z ekspresu dostarcza zaś ok. 70 mg kofeiny. Nie musisz więc z niej rezygnować.

Długie karmienie piersią jest szkodliwe?

Niekiedy mamy, które zdecydowały się na długie karmienie piersią, są krytykowane. Czy słusznie? Okazuję się, że wydłużona laktacja niesie ze sobą wiele korzyści. WHO zaleca, aby okres karmienia trwał do 24 miesiąca życia dziecka, a nawet dłużej.

Dzieci dłużej karmione piersią:

  • są zdrowsze;
  • mają mocniejszą odporność;
  • lepiej się rozwijają;
  • nie mają problemów z wagą.

Co jednak na ten temat mówią statystyki?

  • około 30% matek karmiło dziecko dłużej niż 12 miesięcy;
  • ponad 43% kobiet zakończyło laktację po 6 miesiącach lub wcześniej;
  • około 66% matek doświadczyło negatywnych komentarzy z powodu długiego karmienia piersią.3

Co ciekawe, nawet co 3 kobieta, która urodziła drugie dziecko, planuje karmić je dłużej niż rok.

Czego brakuje mamom, aby wydłużyć czas karmienia piersią?

Większość odpowiedzi wskazuje na brak wiedzy i potrzebę oparcia swojej decyzji o szereg wartościowych informacji. Równie istotny jest sam proces edukacji młodych mam, jeszcze w okresie przedporodowym.
Wpływ na decyzję o karmieniu piersią ma więc edukacja w zakresie: zalet płynących z laktacji, przeprowadzony instruktaż z techniki karmienia, diety i produktów wspomagających produkcję mleka.

Karmienie piersią

Problemy z karmieniem piersią

To normalne, że podczas karmienia piersią napotykasz pewne problemy. Stres, przemęczenie i niepewność wpływają na Twój pokarm. Spotyka to nawet co 3 matkę.

Problemy z laktacją dotyczą najczęściej:

  • obolałych i wrażliwych piersi;
  • uczucia dyskomfortu;
  • przesuszonych i bolących sutków;
  • zapalenia piersi;

Badania wskazują, że większość z tych dolegliwości jest najbardziej odczuwalna tuż po porodzie. Co jest ich przyczyną?

Przede wszystkim Twój stan psychiczny. Zmęczenie i wszelkiego rodzaju obawy, które możesz mieć w swojej głowie blokują wypływ pokarmu. W efekcie mleko pozostaje w pęcherzykach, a Twoje piersi stają się bolesne. Aby temu zaradzić, pamiętaj o czasie dla siebie.

Wiemy jak ciężko o prawdziwy i wydajny odpoczynek tuż po porodzie. Dlatego poproś bliskich o pomoc w opiece nad dzieckiem, dając sobie chwilę wytchnienia, a dziecku możliwość poznania bliskich i chłonięcia nowych bodźców z otoczenia. Wsparcie rodziny jest nieocenione dla każdej mamy. Nie bój się prosić o pomoc.

Do pozostałych przyczyn problemów karmienia piersią należy:

  • zła technika;
  • nieregularność karmienia;
  • dokarmianie innym pokarmem;
  • palenie papierosów.


Biustonosz ma znaczenie

Nie lekceważ roli biustonosza. Nie bez powodu istnieją specjalne modele dla karmiących mam. Najpopularniejsze modele mają odpinane miseczki lub są zapinane z przodu, aby umożliwić wygodny dostęp do piersi, bez konieczności zdejmowania odzieży czy bielizny.

Na co zwrócić uwagę przy wyborze biustonosza do karmienia? Przede wszystkim warto, aby bielizna miała szerokie ramiączka, które podtrzymują większy biust. Materiał zaś powinien być elastyczny i przewiewny, aby nie podrażniał brodawek i delikatnej skóry piersi.

Kup biustonosz w specjalistycznym w sklepie, aby mieć pewność, że spełni swoją funkcję w okresie karmienia piersią.

Publiczne karmienie piersią

To wciąż kontrowersyjny temat w naszym społeczeństwie. Jednak z roku na rok podejście do niego się zmienia. Publiczne karmienie piersią staje się akceptowane przez coraz więcej osób.

Niestety wciąż można spotkać się z opiniami, że to jest “nieeleganckie” i “niesmaczne”. Należy jednak pamiętać, że zgodnie z Ustawą o Równości gorsze traktowanie kobiet, które karmią publicznie, jest równoznaczne z dyskryminacją na tle płci.

Z tego powodu nikt nie ma prawa odmówić Ci obsługi lub wyprosić Cię, kiedy będziesz chciała nakarmić dziecko. Wiele jednak zależy od szerokiej edukacji na temat laktacji i jej promowania w społeczeństwie. Jest to jedyna droga do pełnej akceptacji publicznego karmienia piersią.

Jakie miejsca wydają się najlepsze do publicznego karmienia? Mamy najczęściej wskazują na parki, centra handlowe czy restauracje. To właśnie w tych miejscach coraz częściej znaleźć możemy specjalne miejsca zapewniające mamie oraz dziecku większy komfort. Mniejszą popularnością cieszą się środki transportu, miejsca pracy czy kino i teatr.

Pamiętaj, że podczas karmienia piersią, kluczowa jest Twoja wygoda i Twoje subiektywne poczucie wygody. Dlatego zadbaj o odpowiedni stanik i bluzkę lub sukienkę. Elastyczny materiał i łatwy dostęp do piersi ułatwiają karmienie w każdej sytuacji bez konieczności odsłaniania ciała.

 
     Koszula nocna Italian Fashion                Biustonosz dla mamy karmiącej            Piżama damska Doctor Nap  

Mama karmiąca w pracy

W tym aspekcie kodeks pracy wychodzi naprzeciw potrzebom młodych mam. Jako karmiąca mama, masz prawo do dodatkowej przerwy od pracy, która możesz przeznaczyć na karmienie dziecka. Długość przerwy zależna jest od liczby godzin pracy danego dnia. Jeśli pracujesz dziennie 4-6 godzin masz 30-minutową przerwę. Jeśli Twój dzień pracy jest dłuższy –  przysługują Ci dwie 30-minutowe przerwy lub dwie 45-minutowe w przypadku większej ilości karmionych dzieci.4

Rzadko jednak zdarza się sytuacja, że możesz poświęcić dodatkową przerwę na dojazd i na karmienie dziecka na miejscu. Z tego powodu wiele matek decyduje się na wcześniejsze wyjście lub przyjście do pracy. Warto porozmawiać ze swoim przełożonym o dostępnych możliwościach.

 

Mity o karmieniu piersią

Wokół tematu karmienia piersią krąży wiele mitów. Niektóre z nich mogą mieć nawet poważne konsekwencje zdrowotne. Warto więc dowiedzieć się co jest prawdą, a co nie ma z nią nic wspólnego.

Zastanów się które z poniższych tez już słyszałaś i które z nich według Ciebie są fałszywe:

  • mleko nie dostarcza wartości odżywczych po 6. miesiącu życia;
  • karmienie piersią jest zawsze bolesne;
  • piwo pobudza laktację;
  • nie możesz karmić piersią podczas choroby;
  • niektóre matki mają mniej wartościowe mleko od innych;
  • karmienie piersią może prowadzić do przejedzenia dziecka.

Wszystkie przywołane powyżej tezy są nieprawdziwe.

Karmienie piersią wcale nie musi być bolesne. Sam ból zależny jest od wielu czynników, nie można więc jednoznacznie założyć, że każda z mam w okresie laktacji odczuwa nieprzyjemny ból. Choć wspomniana wcześniej dieta wpływa na proces laktacji, nie decyduje o tym, czy pokarm jest „lepszy lub gorszy” od pokarmu innej kobiety. Przy założeniu, że nie borykamy się z chorobami lub sytuacjami nietypowymi, nie możemy zakładać, że mleko jednej matki jest mniej wartościowe od mleka drugiej. Warto, aby  Twoje wątpliwości rozwiał wykwalifikowany lekarz lub położna, która odpowie na wszelkie pytania i w razie potrzeby zleci dodatkowe badania.

Możesz również skorzystać z coraz popularniejszej konsultacji doradcy laktacyjnego. Jego wskazówki będą skuteczniejsze niż internetowe fora, gdzie są powielane błędy i niewłaściwe przekonania.

Podsumowanie

Światowy tydzień karmienia piersią, który zawsze przypada na pierwszy tydzień sierpnia jest tylko raz do roku. Pamiętajmy jednak w trakcie całego roku, jak istotny dla rozwoju dziecka jest pokarm młodej mamy. Czas laktacji to czas budowania relacji z dzieckiem. Nie warto z niego rezygnować.

1. Źródło: https://www.gov.pl/web/zdrowie/karmienie-piersia
2. Źródło: Poradnik Karmienia Piersią – Ministerstwo Zdrowia, r. 2018  
3. Źródło: https://www.gov.pl/web/zdrowie/karmienie-piersia
4. Źródło: https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-czas-pracy-w-przypadku-pracownicy-karmiacej

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper Premium